Contactpersoon Projecten
Aranka Oosting

T: 0592 - 336 918
E: aranka@kcdr.nl
Bekijk complete contactgegevens
expertisecentrum en projectorganisatie kunst en cultuur

Ontwikkelingstraject

Ontwikkelingstraject

De realisering van een biobased Pop-Up Museum gaat niet vanzelf. Het project kent een aantal fasen:

2016
Fase 1: Start voor studenten en bedrijven
Fase 2: Studenten presenteren hun ontwerpen
Fase 3: Doe ook mee met je eigen ontwerp
Fase 4: Het Biobased Pop-Up Museum laat zich zien

Fase 2: Studenten presenteren hun ontwerp
35 deelnemende studenten uit Nederland, Spanje, Denemarken en Frankrijk (3e jaars) zijn aan de slag gegaan met het ontwerpen van designproducten voor het Biobased Pop-Up Museum. En het resultaat mag er zijn.
We laten je het resultaat graag in een filmpje zien:

De winnende studenten krijgen de unieke kans om hun prototype samen met het bedrijf te ontwikkelen tot eindproduct.

Fase 3: Doe ook mee met je eigen ontwerp
Heb jij een fantastisch idee om een gebruiksvoorwerp te maken van materialen uit de natuur? Doe dan mee aan de wedstrijd om de Biobased Bokaal! K&C nodigt jou uit om een ontwerp in te sturen voor het Biobased Pop-Up Museum dat op 13 mei 2017 wordt gepresenteerd in Centrum Beeldende Kunst Emmen.
Iedereen kan meedoen. Alleen, als duo of als groep. Je kunt een kunstwerk maken, maar ook fotografie, video en mode zijn toegestaan. Het winnende ontwerp ontvangt de Biobased Bokaal en een tegoedbon van 250 euro.
Inzenden kan tot 1 mei 2017 door een foto van het gemaakte product te mailen naar miriam@kcdr.nl
klik hier voor alle informatie.

Fase 4: Biobased Pop-Up Museum
Het eerste Biobased Pop-Up Museum wordt op 13 mei 2017 geopend in CBK Emmen. Je bent van harte welkom.

Fase 1: Start
5 september 2016 vond de kick off van het Biobased Pop-Up Museum plaats voor studenten van de opleiding industrieel product ontwerpen van Windesheim en het bedrijfsleven. Behalve dat de studenten een uitdaging kregen van een aantal bedrijven hoorden de studenten hoe het milieu er anno 2016 voor staat en waarom de ontwikkeling van biobased producten belangrijk is.
Op de hoofdvraag gaf dr. Wytze van der Gaast (die gepromoveerd is op klimaatverandering) antwoord. Van der Gaast pelde de grote context van het Biobased Pop-Up Museum vervolgens af naar de rol van midden- en kleinbedrijven. Aansluitend pitchten 5 deelnemende bedrijven uit Noord-Nederland hun biobased probleemstelling.
De studenten konden zelf kiezen met welke vraagstelling zij aan de slag wilden.
De vraag van LIMM Recycling uit Appelscha om een ontwerp van hun gerecyclede koffiebekers te maken. Terwijl Tulper uit Apeldoorn naar een vormgegeven oplossing zocht om iets grondig te veranderen aan de plasticsoup.
Studenten zijn voor De Stedendriehoek wachthuisjes voor de supersnelle ebiker gaan ontwerpen, zodat de ebiker kan schuilen op de fietssnelwegen.
Alle deelnemende bedrijven hebben de studenten uitgedaagd om op basis van biobased (biologisch afbreekbare of hernieuwbare materialen) een esthetisch vormgegeven eindproduct te ontwerpen.

Zie hieronder de foto’s en de film over de eerste bijeenkomst.

Biobased Pop-Up Museum - kick off